Sitedeki Yeriniz : Ana Sayfa » Haberler » TUTAP'TAN ARDAHAN'A MÜJDE; ŞEYTAN KALESİ UNESKO DÜNYA KÜLTÜR MİRASINA ALINIYOR

TUTAP'TAN ARDAHAN'A MÜJDE; ŞEYTAN KALESİ UNESKO DÜNYA KÜLTÜR MİRASINA ALINIYOR

 Fotoğraf

Tutap Genel Başkanı Yıldız’dan Ardahan’a bir müjde

Şeytan kalesi UNESKO dünya kültür mirasına alınıyor

Tutap Genel Başkanı Fikret Yıldız yaptığı açıklamada Ardahan’ın Çıldır İlçesinde yer alan Şeytan kalesinin dünya kültür mirası çerçevesinde değerlendirdiklerini ve UNESKO dünya kültür mirası programına aldırmak için gerekli çalışmaları başlattıklarının müjdesini verdi.

Çıldır Belediye Bşakanı Yakup Azizoğlu'da ayrıca konuyla ilgili başka bir müjde verdi; Belediye Başkanı K Yakup Azizoğlu'' Anıtlar kurulundan restorasyon izni çıktı 2019 ihalesini bekliyoruz.'' dedi

Ardahan’ın Çıldır ilçe merkezine 1 km. Uzaklıktaki Yıldırımtepe Köyü’nün yaklaşık 1,5 km. Kuzeydoğusundaki Karaçay vadisinde oldukça sarp ve müstahkem alana kurulmuş bir kaledir. Şeytan kalesindeki ilk inşa evresi bilinmiyor olmakla beraber ancak konumu ve mimari özellikleri bakımından Urartu dönemine ait izler taşıyor.

Urartular Doğu Anadolu bölgesinde uzunca bir dönem hükmetmişler. Burada bir krallık kurmuşlar. (M. Ö. 810-785) başkentleri ise bu günkü Çıldır ilçesidir. Kraları ise Manua’dır.

Bu gün hemen kalenin hemen aşağısındaki kanyon dağcılık sporu ile ilgilenen sporcuların ilgisini çekmiş yılın belirli zamanlarda tırmanışlar gerçekleştiriliyor.

Tarihi kaynaklarda bu kalenin adı ile ilgili olarak çeşitli ifadeler geçmektedir. Tarihçi Dizpûli, buraya Çıldıran (Çıldır-lar) Kalesi ismini vermektedir. Osmanlı kaynaklarında ise Kal'a-ı Şeytan denilmektedir. Gürcü Kroniği'nde de Kaçis, Ckhe diye isimlendirilmektedir

Evliya Çelebi, Seyahatnamesi' nde, Şeytan Kalesi'ni şu sözlerle tanıtmaktadır: "Şeytan Kalesi, Çıldır yakınında, sarp kayalar üzerinde sağlam bir kaledir81.
Bazı tarihçiler kalenin adının, sarp ve ürkütücü konumundan kaynaklandığı fikrindedirler82. Ancak bu Kale'nin adının kaynağı ile ilgili en doğru ifade, Ahbar Üd-DevIet is_şelçukiyye'de yer almaktadır. Bu kaynakta geçen ifadeler aynen şöyledir: "Çıldır- Akçakalesi şehri, Alparslan tarafından feth edilirken, bu kalenin yanında başka muhkem bir kale daha vardı. Sultan bunu da feth etti. Sultan aynı zamanda çevresindeki kocaman tabi kayalardan gece ahalisi korktuğu için adına eski Türkçe'de şeytan manasına Alvız denen ve Akçakale Adası'nın 4-5 km. güneyinde bulunan köyü de feth etti. Küçük bir kalesi de bulunan bu köy halkı, köylerindeki yangından dolayı yerlerini bırakarak, Çildır Düzü'nün sularını toplayıp sağdan Kür'e karışan Karasu (Çıldır Karasuyu) Deresi'nde sol kıyıda bulunan çok sarp bir kalenin eteğini şenlendirdiler ve bu kaleye de geldikleri yerin adı olan Alvız adını taktılar83” . Yöredeki yaşlılar tarafından da Alvız Kalesi diye bilinen bu yapının eteğinde, Ahbar-üd Devlet İs-Selçukiyye'de geçen bilgilere istinaden yaptığımız araştırmada, Karasu kenarında altı yerde yerleşim izleri tesbit edildi. Yöre halkı tarafından ”peğler” diye ifade edilen bu yerleşim yerlerinin 1064 yangınında eski yerlerinden göçüp gelen ve kaleye de geldikleri yerin anısına Alvız adını veren Alvızlılara ait olması gerekir.
1578'de Özdemiroğlu Osman Paşa ile Tokmak Han arasındaki Çıldır Savaşı'nın önünde cereyan ettiği84 bu kaleye, XVI. asırda Şeytan Kalesi, İblis Hisarı gibi adlar veilmesi" ve bu gün de Şeytan Kalesi denilmesi, eski Alvız (Albız) ın hatırasından kalmış )lsa gerektir.
Bugün Çıldır yönünden tek bir yolla gidilebilen Kalenin, üç yanını oldukça derin bi ataktan dolaşarak akan Karaçay'ın sınırladığı sarp bir yarımada üzerine kurulmuş c naşi, bunu kolay kolay ele geçirilemeyecek müstahkem bir konuma sokmuştu.

Tarihi kaynaklarda bu kalenin adı ile ilgili olarak çeşitli ifadeler geçmektedir. Tarihçi Dizpûli, buraya Çıldıran (Çıldır-lar) Kalesi ismini vermektedir. Osmanlı kaynaklarında ise Kal'a-ı Şeytan denilmektedir. Gürcü Kroniği'nde de Kaçis, Ckhe diye isimlendirilmektedir
Evliya Çelebi, Seyahatnamesi' nde, Şeytan Kalesi'ni şu sözlerle tanıtmaktadır: "Şeytan Kalesi, Çıldır yakınında, sarp kayalar üzerinde sağlam bir kaledir81.
Bazı tarihçiler kalenin adının, sarp ve ürkütücü konumundan kaynaklandığı fikrindedirler82. Ancak bu Kale'nin adının kaynağı ile ilgili en doğru ifade, Ahbar Üd-DevIet is_şelçukiyye'de yer almaktadır. Bu kaynakta geçen ifadeler aynen şöyledir: "Çıldır- Akçakalesi şehri, Alparslan tarafından feth edilirken, bu kalenin yanında başka muhkem bir kale daha vardı. Sultan bunu da feth etti. Sultan aynı zamanda çevresindeki kocaman tabi kayalardan gece ahalisi korktuğu için adına eski Türkçe'de şeytan manasına Alvız denen ve Akçakale Adası'nın 4-5 km. güneyinde bulunan köyü de feth etti. Küçük bir kalesi de bulunan bu köy halkı, köylerindeki yangından dolayı yerlerini bırakarak, Çildır Düzü'nün sularını toplayıp sağdan Kür'e karışan Karasu (Çıldır Karasuyu) Deresi'nde sol kıyıda bulunan çok sarp bir kalenin eteğini şenlendirdiler ve bu kaleye de geldikleri yerin adı olan Alvız adını taktılar83” . Yöredeki yaşlılar tarafından da Alvız Kalesi diye bilinen bu yapının eteğinde, Ahbar-üd Devlet İs-Selçukiyye'de geçen bilgilere istinaden yaptığımız araştırmada, Karasu kenarında altı yerde yerleşim izleri tesbit edildi. Yöre halkı tarafından ”peğler” diye ifade edilen bu yerleşim yerlerinin 1064 yangınında eski yerlerinden göçüp gelen ve kaleye de geldikleri yerin anısına Alvız adını veren Alvızlılara ait olması gerekir.
1578'de Özdemiroğlu Osman Paşa ile Tokmak Han arasındaki Çıldır Savaşı'nın önünde cereyan ettiği84 bu kaleye, XVI. asırda Şeytan Kalesi, İblis Hisarı gibi adlar veilmesi" ve bu gün de Şeytan Kalesi denilmesi, eski Alvız (Albız) ın hatırasından kalmış )lsa gerektir.
Bugün Çıldır yönünden tek bir yolla gidilebilen Kalenin, üç yanını oldukça derin bi ataktan dolaşarak akan Karaçay'ın sınırladığı sarp bir yarımada üzerine kurulmuş c naşi, bunu kolay kolay ele geçirilemeyecek müstahkem bir konuma sokmuştur.


08:24, 15.02.2019


Haber Yorumları

DOĞU GÜNEŞİ GAZETESİ ARDAHAN'DA GÜNLÜK YAYIN YAPAN MÜSTAKİL VE SİYASİ BİR GAZETEDİR. İLETİŞİM; SAHİBİ VE GENEL YAYIN YÖNETMENİ MEMET AVŞAR; 05414757500